Jambolaya

Kommentaar ELFIKeldri võlvis
siin*kus*juuakse*teed (teevõlv 1)


Laur, 2003-03-16 20:09:16

Mandariinidest oli eespool juttu. Järgmine peatus: apelsinid.

Eestikeelne sõna "apelsin" tuleb hollandi (alamsaksa?) keelest ja tähendab otsetõlkes "hiina õun" (apfel sine). Sama tähendusega on muide ka liigi ladinakeelne nimetus, Citrus sinensis.

Kunagi tegutses populaarne ansambel nimega "Apelsin", meenutuseks vt. www.apelsin.ee.

Nad laulsid nii:

Nägin und maast, mis kusagil kaugel.
See oli päikest täis ja kõneldi seal lauldes.
Sirged teed viisid apelsinimajja.
Mulle öeldi, et see maa on Jambolaya.

Mis maa on Jambolaya, kus see asub?

Ma ei tea selle laulu saamislooga seotud üksikasju, kuid ootamatult võib vastuse leida budistlikust kosmoloogiast!

Nimelt traditsiooniline budistlik kosmoloogia räägib neljast mandrist:

1) poolkuukujuline Õilis Keha (skr. Videha, tib. Lus 'phags po) idas,
2) kolmnurgakujuline Džambu maa (Jambudviipa, 'Dzam bu gling) lõunas,
3) ümmargune Helde Lehm (Godaaniiya, Ba lang spyod) läänes,
4) ruudukujuline Ebameeldiv Hääl (Kuru, sGra mi snyan) põhjas.

Kolm neist on nimed saanud oma iseloomulike joonte tõttu. Õilis Keha sellest, et seal elavatel inimestel on õilsad, suurempärase välimusega, majesteetlikud kehad. Helde Lehm sellest, et seal soovetäitev lehm tagab külluse. Ebameeldiv Hääl sellest, et seal vahest päikest katavad pilved sõnakuulmatute naagade (mütoloogilised maokujulised olendid) riugaste tõttu ning selle tulemusena muutub trummide ja keelpillide kõla ebameeldivaks, süm-foonia asemel kako-foonia.

Aga kuidas on oma nime saanud Džambu maa? Selle mandri põhjaosas, üheksa musta mäestiku taga, Suurte lumemägede (Himavaan, Gangs chen) ja Healõhnaliste mägede (Gandhamaadana, Ri bo sPos ngad ldan pa) vahel asub järv nimega Mittesoe (Anavatapta, Ma dros pa). Sellest järvest voolavad nelja ilmakaare poole välja neli suurt jõge. Järve kaldal aga kasvab džambu (jambu, 'dzam bu) puu, mis kannab magusaid vilju. Nende viljade vette kukkumise heli kõlab nagu "džam bu" -- selle järgi on oma nime saanud too imeline puu kui ka manner. Räägitakse, et naagade kuningad käivad vettekukkunud džambu vilju söömas, mis üle jääb, see muutub kullaks Džambu maa jõgedes.

Mittesoe järve võib samastada Manasarowari järvega Tiibetis. Selle lähedal asub Kailaši mägi, mida peavad pühaks nii hindud, budistid, kui tiibeti böni usundi järgijad. Järvest välja voolavad Ga.nga, Sindhu, Vak.su ja Siitaa jõed võib samastada Gangese, Induse, Amudarja ja Tarimi jõgedega -- kuigi tegelikkuses voolab Manosarowari järvest välja vaid üks Induse lisajõgedest, saavad nimetatud nelja jõe ülemjookusude mõttelised pikendused Manosarowari järve juures kokku küll.

Džambu puud on tihti seostatud roosiõunapuuga (rose apple tree, lad. Eugenia jambolana), kuigi legendi kohaselt eksisteerib vaid üksainus džambu puu ning seegi on nähtav ainult virgunud-valgustunud olenditele.

Mis puutub "lauldes kõnelemisse", siis siingi on seos olemas -- Kailaši mäel elavad pärimuse järgi gandharvad, mütoloogilised pooljumalikud olendid, taevased muusikud...

...Oot, peale apelsinide ("hiina õunte") -- vahest roosiõunapuu viljadele kõige lähem eestlastele tuntud vaste -- mainib "Jambolaya" lauluke veel sambarütme. Mütoloogia valda laskudes peaks arvama, et noid ei lasknud kuuldavale siiski mitte gandharvade ansamblid, vaid kinnarate omad, olendid keda Kailaši mäel samuti hulkadena leiduma peaks. Kinnarate kunst ei olnud nii peenekoeline kui gandharvade oma, suhe umbes nagu popil ja klassikalisel muusikal...


dzambolaia <---- shambhala?

Tolles laulus... tõesti võimalik...
Muidu budistlikus mütoloogias, kui Šambala kusagil asub, siis on see maa Džambu mandril (samal mandil asume tõenäoliselt meiegi), ühesõnaga geograafiliselt on need eri suurused.

Budismis seostub Šambala kuningriik Ajaratta pärimusega (Kaalachakra tantra). Panen paar väärt linki.

International Kalachakra Network: Description of Shambala


A Vision of Shambala by Khamtrul Rinpoche


The Berzin Archives: Kalachakra:
käsitleb muuhulgas teemasid:

Mistaken Foreign Myths about Shambhala

Holy Wars in Buddhism and Islam: The Myth of Shambhala

The Kalachakra Presentation of the Prophets of the Non-Indic Invaders


(Kõike ümber jutustada läheks pikaks :-)


tagasi indeksisse