Personaliseerimine vs. standardiseerimine - üks tulevikuvisioonike meediast ja tehnoloogiast

Kommentaar ELFIKeldri võlvis
f


Laur
2002-08-06 00:17:35

Üks mõtteke internetist ja meediast. Interneti eelsel ajastul oli meedia reeglina ühesuunaline -- televisioon, raadio ja ajalehet andsid inimsele ette fikseeritud programmi, mida too siis suurema või vähema kaasaelamisega tarbida sai. Muidugi oli võimalus raadiosse helistada ja omale soovilugu tellida, kuid niisuguse tagasiside võimalused olid ikkagi suhteliselt marginaalsed. Internet võimaldab ise endale programm kokku panna. Virtuaalne ajalehet avaneb just sellises kujunduses ja nende rubriikidega, nagu sa 'settingutest' oled asjad määranud.

Teleprogramm, kui kindlad saated kindal ajal, võib üleüldse ära kaduda. Kui pilt hakkab praktiliselt kõikjale jõudma traati mööda, siis ei ole ehk raske luua kliendile võimalust tellida just neid saated, mis huvitavad, ja niisugusel kellaajal, millal sobib. (Mõned kaabeltelevisiooni jaamad peaksid sääraseid 'on-demand' saateid juba mõnda aega pakkuma). Kui muidu on lemmikseriaaliga samal ajal õhtune trenn või vaja laps klaveritundi viia, siis tellid saate hilisemal ajal. Ning jätad tellimata saated, mida nagunii ei vaata.

Iga tellitud saate eest maksad natuke ning saad selle ilma tüütu reklaamita. Võimalik, et ostad saate juba otse tegijalt, mitte telejaama vahendusel.

Või siis saad saate tasuta, kui koos personaliseeritud reklaamiga. Pole ju sügavat mõtet pensionärist vaatajale mingeid noorte trendikaupu reklaamida. Üleüldse annab internet häid võimalusi reklaami optimiseerimiseks. Kui klientide käitumist jälgida siis saavad peagi selgeks nende huvid ja ostuharjumused, ning kui vähegi võimalik, siis hakataksegi igale konkreetsele surfajale igast nurgast ette söötma just neid asju, mida ta potentsiaalselt tarbida võiks. Võib-olla isegi selleni välja, et praktiliselt kogu veebi väljanägemine hakkab arvestama sinu varasematest klikke. Justkui virtuaalne karma, mis hakkab määrama, kuidas virtuaalne maailm sulle paistab (sulle paista lastakse).

Laiemas plaanis toob see veel ühe ohu -- kui kõik meediakanalid muutuvad järjest enam personaliseerituks, siis kaob ära üld-ühiskondlik kokkusaamise koht. Agoraa. Foorum. Kanal, mille kaudu jõuab info kõigi ühiskonna liikmeteni ja mille vahendusel oleks võimalik arutleda probleemide üle, mis puudutavad kogu ühiskonda. Vanasti oli näiteks "Aktuaalne kaamera" selline saade, mida üleüldiselt vaadati... Aga kui niisugused kanalid/saated täielikult kaovad, siis tekib tõsine oht, et ühiskonna erinevad kihid ja huvigrupid kaotavad igasuguse omavahelise kokkupuute võimaluse. Elatakse täielikult omaenda maailmades ja kaob vähimgi ühine pilt "reaalsusest"...


Lisaks meediaprogrammile peaks tulevikus saama 'personaliseerida' paljusid muidki asju.

Modernistlik ajastu oma tööstusrevolutsiooniga tõi kaasa kaupade standardiseerimise. Varem, kui saapaid valmistas kingsepp käsitsi, oli iga saapapaar unikaalne. Jalatsivabriku tootmisliinilt tuleb aga üks põhimõtteliselt identne paar teise järel. Masstoodang.

Kuid inimeste jalad pole ühesugused -- täielik absurd, et kogu jalatsite valikul vajalik informatsiooni jala kohta on kirjeldatud vaid ühe arvuga, kinganumbriga. Sama pikkuse juures on mõnel jalg laiem, mõnel kitsam jne, kusjuures parem ja vasem jalg võivad veel olla erineva suurusega.

Tulevikus, pakun, lähed kingaateljeesse kaasas kiipkaart (vm sarnane) üksikasjaliku skaneeritud informatsiooniga oma jalgade kohta. Valid sobiva mudeli ja tellid. Tehas valmistab siis saapapaari, mis sobib justnimelt ideaalselt sinu jalgade jaoks, ning saadab sulle posti või kulleriga. Võib-olla pole ateljeesse minna vajagi, tellid saapad tehasest interneti teel. Oma 'personaliseeritud' saapad.

Sama ka näiteks raamatutega. Paljusid vähem kaubaks minevaid raamatuid ei trükitagi muidu, kui leidub lugeja, kes raamatu endale tellib. Tellimise juures saab huviline ise interneti teel paika panna raamatu kujunduse. Näiteks kui suurt kirja kasutada -- vaegnägija, kes muidu ühtegi tavalist raamatut ilma luubita lugeda ei näeks, tellib 20 või 30 punktise kirja. Või kas ja milliseid illustratsioone kasutada. Nii saaks ise lasta endale trükkida ühtlases ja ainulaadses kujunduses terveid sarju.

Tegelikult häid näiteid on juba pregu -- tellid firmast arvuti just niisuguse konfiguratsiooniga, nagu vajalikuks pead.

Samas mõned asjad peavad vist siiski standardiseerituks jääma, näiteks vooluvõrgu pinge. Ning polt ja mutter peaksid kah omavahel kokku sobima.


tagasi indeksisse