Surmatants

Kommentaar ELFIKeldri võlvis
Surmatants


Laur
2002-02-22 03:23:54

Kas teos mõjutab linna kuidagi peenmateriaalsel tasandil?

Kunstiteose mõju toimib ikka läbi inimeste teadvuse ja alateadvuse. Vahest võib seda sama seletada ka kasutades mõistet "peenmateriaalne", aga minu meelest viiks selline lähenemine liigsete müstifikatsioonideni. Ilma vastuvõtva inimteadvuseta jääb maal lihtsalt värvilaikudeks lõuendil. Nõnda hakkab see, kuidas antud teost vastu võetakse, kuidas seda nähakse (või osatakse näha) sõltuma eelkõige kultuuritaustast.

Võtame või näiteks ristilöödud Kristuse - seda piinatud, veritseva, sureva inimese kuju saaks ju samuti pidada negatiivseks, julma hävingu märgiks, mille oodatav koht võiks olla ehk mõne retsikambri seinal, mõnel sado-maso portaalil. Kui kirikut juhtuksid külastama isikud, kes kristlikust kultuurist ja märgisüsteemist midagi ei tea, siis peaksid nad seda keskset kuju nähes kristlust üdini barbaarseks ja inimväärikust alandavaks religiooniks. Samal ajal on sellel kujul omas kultuurikontekstis hoopis teistsugune tähendus ja ka tema vastuvõtt ning mõju ka sootuks teistsugune, kujutatu mõte on võti psüühika transformatsiooniks. (Teistes kultuurides on teised võtmed.)

"Surmatantsu" idee saab kokku võtta ka väga lihtsate sõnadega. Surma ees on kõik võrdsed - ole sa paavst, pangahärra või pudupoodnik, surm tuleb kord kõigi jaoks. Ning surma ees ei oma tähtsust ei vaimulik ei ilmalik au ega positsioon, ei raha ega rikkused (Lüübeki surmatantsu pildil püüab liigkasuvõtja surmale altkäe rahakukrut sokutada). Selle tõe meenutamine võib olla küll shokeeriv, kuid samas kainestav, välja toov igapäevarutiini hüpnoosist. Et lõpus ei selguks, et ollakse täiesti tühja elanud.

Või ma näen "Surmatantsu" liialt läbi budistliku prisma?


tagasi indeksisse