Šamaani "vaimumaailm"

Kommentaar ELFIKeldri artiklile
Šamaani õpik


Laur
2001-11-25 21:22:32

Kas vaimumaailm ei pruugi olla omamoodi interface (ma ei tea, mis oleks sobiv eestikeelne vaste) - vahelüli, mille kaudu erinevad süsteemid suhtlevad. Arvutinduses on ühel pool kasutaja (inimene) ja teisel pool masin (arvuti), kasutaja saab arvuti tööd suunata mitte vahetult, vaid interface kaudu, näiteks klikkides ekraanil olevatele nuppudele vm, samuti masinapoolne tagasiside jõuab kasutajani 'interface' kaudu. Vaimumaailm võiks olla omamoodi interface inimese teadvuse ning tema alateadvuse- keha vahel.

Inimkeha on väga keerukas süsteem ja kõik keha võimed ei pruugi teadvusele olla vahetult kättesaadavad (see võiks olla ohtlikki, kerge on muidu midagi elutähtsat tuksi keerata, näiteks südame tööd on väga raske paljalt mõttega mõjutada). Protseduur, mida šamaan näeb kui patsiendi vabastamist mürgisest maost, tähendab keha-alateadvuse tasandil ilmselt hulka väga keerulisi, koordineeritud ja mikroskoopilisi manipulatsioone. See, mida keha teeb, "tõlgitakse" aktsiooni käigus sündmusteks vaimuilmas, ning šamaani teod vaimuilmas tõlgitakse omakorda instruktsioonideks kehale.

Keha ei piirdu muidugi ainult keha aatomite ja molekulidega, vaid hõlmab ka füüsikalised väljad, nii keha sees, kui keha ümber. Siis oleks mõistetav, miks aktsioon vaimumaailmas võib teatud piirides kaasa tuua muutusi välisilmas (näiteks teise inimese tervenemise).

Interface võib olla erinev, kaks šamaani võivad oma kujutluspildis näha erinevaid asju, kuid läbiviidav toiming keha tasemel võib olla sama.

Seepärast on väga huvitav vaimumaailma seos kultuuriga, šamaani ettekujutused vaimumaailmast pole ju juhuslikud. Traditsiooni võiks vaadelda kui kuhjumit varasemate põlvede katse-eksituse teel saadud kogemusest ja nende püüdest seda kogemust kuidagi kirjeldada ning edasi anda. Traditsiooni tundmine ja järgimine aitab ilmselt kergemini otsa peale, kui ise huupi üritada.

Kuivõrd saab šamaanirännakuks vajalikke oskusi, võtteid jms lahutada neid edasiandvast traditsioonist laiemalt? Kujutan ette, et see info on edasi antud juttude, müütide kaudu, mille sügavamaks mõistmiseks tuleb osata nende päritolu kultuuri üsna hästi sisse elada.

Või konkreetne näide: kuivõrd on vuduga tegelemiseks vaja olla kodus vudu loojate-järgijate maailmapildis, näiteks mõista seal olevate sümbolite peenemaid tähendusi, seoseid jne? Või piisab ainult teatud praktilistest juhistest ning asi hakkab tööle.


Laur
2001-11-27 00:37:27

See minu mõtisklus vaimumaailmast kui interfacest inimese teadvuse ja alateadvuse-keha vahel ei pretendeeri ka mingile teaduslikkusele. Isegi raske öelda, millise teaduse alla võiks see temaatika mahtuda. Algselt olen sarnase kontseptsiooni abil püüdud enda jaoks mõtestada vajrayana budismi meetodeid, näiteks mõtlusjumaluste (idamite) kujustamist jms. Puänt on veel selles, et vajrayana vaate kohaselt võiks "välist" maailma sama moodi interfaceks pidada. Kusjuures "reaalsus", mis on "välismaailma" taga, on tegelikult identne selle "reaalsusega", mis on "sisemaailma" taga. Ehk unenäo maailm ja ärkvelolekul kogetav maailm lähtuvad, on genereeritud samast allikast. Aga ma ei söandaks seda mõtet siin ja praegu kaugemale kerida.


tagasi indeksisse