Budism ja naised

Kommentaaridest DELFI artiklile
Toomas Jürgenstein: Tahtmine tõestada


Laur, laur.jarv@mail.ee, 21.07.2001 19:10

Kaltenbrunner küsis budismi kohta (komm. 3101-3120):

kas budism on meestekeskne usk (pole eriti midagi kuulda naisbodhisattvatest ja naisavataaradest) ning seega šovinistlikem kõigist teistest??

Ei ole šovinistlik, vähemalt mitte enam kui teised. Budismis on olemas nii mungakogudus kui nunnakogudus (preestrid / papid / pastorid puuduvad), tee virgumisele on avatud nii meestele kui naistele. Väikese sõiduki (hiinayaana) tekstides on päris palju lugusid naistest, kes Buddha eluajal said 'väärikaks' (arhat), ehk jõudsid nirvaanasse:
H. Hecker, Buddhist Women at the Time of The Buddha
B. C. Law, Buddhist Women

Tõsi, mõnede reeglite järgi on mungad austatumad kui nunnad. Samuti nii väikse sõiduki kui suure sõiduki (mahaayaana) tekstides väidetakse, et kõrge taseme bodhisattva sünnib just mehena oma viimasesse ellu, kus ta saab budaks (buda nirvaana on kõrgem kui 'väärika' nirvaana). Nii et väikest eelist meestele võiks selle põhjal väita.

Ent õpetuse kõige kõrgemal tasemel (anuttarayogatantra) nähakse meeste ja naiste võimeid-võimalusi täiesti võrdsetena. Suhtumine on võrdne või ehk isegi tsipake naiste kasuks, kuna näiteks naisega põlglikult rääkimine kuulub tantratõotuse 14 põhirikkumise hulka (samas kui meeste kohta eraldi vastav punkt puudub).

Teemantsõiduki (vajrayaana) ehk pärimuse (tantra) mütoloogias (või sisuliselt psühholoogiliste vahendite arsenalis) on budadel oma kaaslannad ning paljud kaitsejumalused jm tegelased on naissoost, vt
WAiB, Female Buddhas and Bodhisattvas according to Tibetan Buddhist tradition.

Lõpuks võiks meenutada üht lõbusat episoodi Vimalikiirtinirdeša suutrast (7. ptk), mis kuulub suure sõiduki tekstide hulka. See suutra annab edasi bodhisattva Vimalakiirti majas aset leidnud vestlused Buddha õpilaste ja Vimalakiirti vahel. Muuhulgas elab seal majas ka üks noor jumalanna, kes paistab silma oma tarkusega. Shaariputra, väikese sõiduki süsteemis üks andekamaid õpilasi, küsib siis jumalannalt, et miks too end meheks ei muuda. Jumalanna vastab sellele oma imevõimeid kasutades näitliku õppetunniga, andes Shaariputrale enda (naise) kuju ja võttes endale Shaariputra (mehe) kuju. Ülima tõe seisukohalt ei ole olemas sellist asja nagu meheks-olemine või naiseks-olemine.

(Avataara on hinduistlik mõiste ja seda budism ei kasuta.)


tagasi indeksisse